Tab dig og øg din sundhed ved at stå op og arbejde!

Skrevet af Hanna Tómasdóttir, Fysioterapeut & Osteopat

Lokale Nyheder:  17. januar 2014
Stillesiddende arbejde er blevet dagligdag for langt de fleste af os, selvom hverken vores krop eller fysik har omstillet sig til stillesiddende adfærd. Det viser sig også i talrige undersøgelser, at stillesiddende adfærd langsomt men beviseligt fører til livsstilsrelaterede sygdomme. Det er sygdomme som overvægt, diabetes type 2 og hjertekarsygdomme, som i værste fald resulterer i nedsat levetid.

Her i årets første måneder er fitnesscentrene rundt om i landet fyldt til bristepunktet med mennesker, hvis nytårsfortsæt er at tabe sig og komme i god form. Hører du også til dem, der gerne vil smide nogle kilo, bør du overveje at stå op og arbejde i et par timer hver dag. Lyder det for godt til at være sandt, så læs videre, for det bliver faktisk endnu bedre!

Ud over at øge din forbrænding ved at stå op og arbejde, viser forskning på området en klar tendens til, at du kan påvirke din generelle sundhed i en positiv retning. Du vil således sandsynligvis kunne forbedre din kropsholdning, opleve øget energi og produktivitet samt forbedret fokus. Flere oplever desuden en forbedring af eventuelle ryg- og nakkegener, hvilket forklares ved en ændret mekanisk belastning på muskler og led, der opnås ved, at variere ens arbejdsstillinger og skifte mellem siddende og stående stilling. Variationen mellem at sidde og stå ved et hæve/sænkebord løser umiddelbart ikke alle vores livsstilsrelaterede problemer, men det er et godt skridt i den rigtige retning.

Tab dig og øg din sundhed ved at stå op og arbejde!

Forskere ved University of Chester er nået frem til, at du forbrænder op imod 0,7 kalorier mere i minuttet ved at stå, sammenlignet med at sidde, når du arbejder. Det lyder måske ikke særlig imponerende, men hvis du blot står op i 2 timer dagligt, kan du øge din forbrænding med omkring 84 kalorier om dagen, hvilket resulterer i 20.160 kalorier forbrændt på et år! Det svarer til omkring 2 kilo vægttab om året, som kan opnås ved blot at stå op og arbejde i 2 timer dagligt. Vejer du omkring 75 kilo, svarer denne ekstra forbrænding til, at du løber 6 hele maraton på et år, når du omregner det til fysisk aktivitet!

Vil du holde styr på, hvor meget du forbrænder ved at stå og arbejde, findes der flere muligheder. Det mest bekvemme valg er afgjort et nyt produkt LINAK Wellness Switch. Wellness Switchen registrerer antal minutter i stående stilling, når bordet er hævet og konverterer data om til antal forbrændte kalorier. Du kan også indstille Switchen til at minde dig om, hvornår det er på tide at ændre bordets stilling.

Sådan kan du variere mellem at stå og sidde, imens du arbejder:
Det vigtigste er, at du varierer dine stillinger og bevæger dig rundt, gerne tre gange i timen.  I stedet for at sidde for længe ad gangen, kan du veksle mellem stående og siddende stilling. Husk den gode kropsholdning og at stå med din kropsvægt ligeligt fordelt på begge ben!

• Start med at hæve dit bord og stå op i 15 minutter for hver påbegyndt time, indtil du skal til frokost.
  • Lige inden frokost, hæver du bordet. Så er bordet klargjort til, at du igen står efter frokosten.
  • Lige efter frokost står du i 15 minutter, for så at sænke bordet og sidde i 45 minutter.
  • Hæv bordet igen for hver time, hvor du står op og arbejder i 15 minutter, resten af din arbejdsdag.
  • Hæv bordet inden du tager hjem fra arbejde – så er det klart til næste dag.

Vigtige forbehold, hvis du ønsker at variere mellem stående og siddende stilling:

• Er du gravid, har du åreknuder eller døjer du med en helbredsmæssig tilstand og er i tvivl om, hvorvidt du kan klare at stå i 5-15 minutter ad gangen hver time, skal du kontakte din læge for at være sikker på, at du ikke forværrer dit helbred.
  • Vil du gerne stå op, imens du arbejder, handler det om at gøre det til en vane – din krop skal også vænnes til at stå og arbejde. Derfor er det ikke sikkert, at du kan stå særlig længe ad gangen, så start med 5 minutter.
  • Husk, at du SKAL veksle mellem at stå og sidde, og bevæge dig så meget som muligt indimellem. Det er nemlig heller ikke sundt, at stå op og arbejde hele dagen – det er variationen, du skal gå efter.

Updated: 24. marts 2014 10:19