Nyheder 21. januar 2020

Ny videoserie med fokus på, hvordan brugen af hæve-/sænkeborde kan øge effektiviteten

Hvad er fordelene ved at anvende hæve-/sænkeborde i arbejdstiden? Skab et aktivt og sundt arbejdsmiljø, og opnå en højere produktivitet. Hæve-/sænkeborde skaber værdi for både virksomheden og medarbejderne.

Hvorfor er det vigtigt at bevæge sig?
Indretningen af kontormiljøer har ændret sig meget gennem årene, men én ting gælder stadig - vi sidder alt for meget. Vi tilbringer størstedelen af dagen siddende - helt op til 12 timer i døgnet1. Og de fleste af vores vågne timer bruges på stillesiddende aktiviteter. Emnet er vigtigt, fordi den manglende aktivitet i hverdagen har konsekvenser for helbredet. Kredsløbssygdomme og sukkersyge, træthed og rygsmerter - den manglende aktivitet øger risikoen for helbredsproblemer.

Get more companies moving with sit-stand desks

 

Fysisk inaktivitet er årsag til omkring 30% af iskæmiske hjertesygdomme og til 27% af alle tilfælde af sukkersyge1. Derfor er alt, vi kan gøre for at skabe øget aktivitet i hverdagen, en vigtig genvej til et bedre helbred. Et godt helbred er ikke kun vigtigt for den person, der benytter et hæve-/sænkebord. Der er fordele at hente for både arbejdsgiver og medarbejdere, når sundhed og trivsel prioriteres højt på arbejdspladsen. Undersøgelser har vist, at der er en direkte sammenhæng mellem medarbejdernes sundhed og øget produktivitet. Derfor bør det være et fokusområde for alle virksomheder.

Hvordan får vi bevægelse integreret i arbejdsdagen?
En af de bedste genveje til at integrere bevægelse i virksomheden er at anvende jeres hæve-/sænkeborde. I kan kickstarte et trivselsprojekt for medarbejderne ved at opmuntre dem til at bruge deres bord aktivt og evt. udstyre dem med en påmindelsesfunktion. Det er også værd at bemærke, at bevægelse kan integreres mange forskellige steder i kontormiljøet. Standere, podier og mødeborde - mulighederne for at integrere bevægelsesløsninger i kontormiljøet findes overalt. Det er vigtigt at tænke over, hvor medarbejderne opholder sig hovedparten af tiden. De tilbringer sikkert ikke hele arbejdsdagen ved deres kontorbord. Møder, samarbejde og sociale aktiviteter er en del af dagligdagen, og der er talrige muligheder for at integrere bevægelse i møbeldesignet og skabe en mere fleksibel indretning.

Fordele ved hæve-/sænkeborde
“Der er mange sundhedsfordele for den enkelte at hente ved at bruge hæve-/sænkebordet. Derudover har undersøgelser vist, at man opnår både vægttab, bedre psykisk velvære og øget sundhed og trivsel ved at stå op bare nogle få minutter pr. time,” forklarer Michael Cook, der er direktør for DESKLINE divisionen hos LINAK U.S. Inc. “Undersøgelser har også vist, at man får nogle generelt mere produktive medarbejdere, når de udnytter hæve-/sænkebordet bedre. Medarbejderne har lavere sygefravær, og de er mere koncentrerede om opgaverne, mere produktive og mindre stressede3".

Get more companies moving with sit-stand desks

 

Ifølge James Levine, der er direktør for løsninger til bekæmpelse af overvægt på Mayo Clinic og Arizona State University, ligger den typiske ROI på hvad der svarer til 20-50 kr. for hver 7 kr., der investeres i at integrere bevægelse i hverdagen. Hæve-/sænkeborde skaber altså værdi for både virksomheden og medarbejderne4.

Når man står op, danner man flere af de enzymer, der er vigtige for et godt helbred5, blodcirkulationen øges, så muskeltræthed forebygges6, og kroppen opnår en mere afbalanceret belastning. Blot det at skifte fra at sidde til at stå er godt for helbredet7. Kroppen skal modvirke tyngdekraften, og musklerne styrkes. Der har været en del debat om, hvor den optimale fordeling ligger mellem at sidde og stå, og det anbefales generelt, at man står op mindst 2 timer om dagen, svarende til 15 minutter pr. time8. Målet er at opnå skiftende bevægelse i løbet af dagen.

“Der har også været en del misvisende debat,” forklarer Michael Cook. “En af de nyere undersøgelser har vist, at hvis man står op i lange intervaller ad gangen, kan det have negative effekter såsom ubehag og sløvhed, men vi ved også, at stillesiddende adfærd kan have alvorlige sundhedseffekter. Det handler altså ikke om enten eller. Det handler om at finde en balance mellem at sidde og stå. I stedet for udelukkende at fokusere på at sidde og stå bør virksomhederne sætte fokus på bevægelse generelt og skabe grundlaget for et mere aktivt arbejdsmiljø."

Get more companies moving with sit-stand desks

 

Fordele for den enkelte person9,10,11

  • Lavere risiko for at få kræft
  • Lavere risiko for hjertesygdomme
  • Højere kalorieforbrænding
  • Højere energiniveau
  • Øget brug af musklerne
  • Muligt vægttab
  • Bedre mental sundhed

Fordele for arbejdsgiveren

  • Lavere sygefravær
  • Øget produktivitet
  • Højere kvalitet og effektivitet i arbejdet
  • Øget samarbejde mellem medarbejdergrupper
  • Bedre koncentration, mindre stress

Bevægelse i arbejdsdagen
Hæve-/sænkeborde er meget udbredte i Danmark, og vinder også frem globalt. Trods den stigende popularitet er der dog stadig mange virksomheder i verden, der ikke anvender dem. Michael Cook anslår, at kun 10% af de arbejdsborde, der benyttes i Nordamerika, er højdejusterbare. Det betyder, at mange virksomheder og deres medarbejdere går glip af de mange fordele ved at integrere bevægelse på arbejdspladsen. Hvis du eller din virksomhed endnu ikke har skiftet til hæve-/sænkeborde, eller hvis du leder efter grunde til at anvende dem mere, er du velkommen til at se vores videoer, der forklarer om fordelene.

 

Referencer

  1. Healy, G., Lawler, S., Thorp, A., Neuhaus, M., Robson, E., Owen, N., & Dunstan, D. (2012). Reducing prolonged sitting in the workplace. An evidence review: full report. Melbourne, Australien: Victorian Health Promotion Foundation.
  2. Hedge, A. (18. marts 2016). Sit-Stand Working Programs. Hentet på http://ergo.human.cornell.edu/CUESitStandPrograms.html
  3. Hedge, A. (2017). Ergonomic Workplace Design for Health, Wellness and Productivity. Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group .
  4. Institut für Gesundheit und Ergonomie. (2018). Measuring the effect of sit-stand reminders. LINAK.
  5. Levine, J., & Yeager, S. (2009). Overweight? Depressed? You Have Sitting Disease. In J. Levine, & S. Yeager, Move a Little, Lose a Lot: New N.E.A.T. Science Reveals How to Be Thinner, Happier, and Smarter. Harmony.
  6. Lytle, T. (22. februar 2017). Promote an Active Workforce with Standing Desks. Hentet på Society for Human Resource Management: https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-magazine/0317/pages/promote-an-active-workforce-with-standing-desks.aspx
  7. Miles-Chan, J., Sarafian, D., Montani, J., & al., e. (2013). Heterogeneity in the energy cost of posture maintenance during standing relative to sitting: phenotyping according to magnitude and time-course. PLoS One, e65827, 8.
  8. Saeidifard, F., Medina-Inojosa, J., Supervia, M., Olson, T., Somers, V., Erwin, P., & Lopez-Jimenez, F. (1. marts 2018). Differences of energy expenditure while sitting versus standing: A systematic review and meta-analysis. European Journal of Preventive Cardiology, 522-538.
  9. Tatta, J. (2017). Return to Movement. I Heal Your Pain Now: The Revolutionary Program to Reset Your Brain and Body for a Pain-Free Life. Boston: Da Capo Press.
  10. Van der Ploeg, H., Chey, T., Korda, R., Banks, E., & Bauman, A. (2012). Sitting Time and All-Cause Mortality Risk in 222 497 Australian Adults. Arch Intern, 172(No. 6), 494-500.
  11. World Health Organization. (2009). Global health risks. Mortality and burden of disease attributable to selected major risks. Geneve: World Health Organization.