Teknologi & trend

LINAK sidde- og ståguide

I 5 enkle trin får du mere ud af dit hæve-sænkebord og får en sundere livsstil, og du bliver gladere og mere effektiv på arbejde. Det kan være tilstrækkeligt at stå op 5-15 minutter for hver time.

Stillesiddende arbejde er en vane, og det kræver en reel adfærdsændring at bryde den Vores guide giver gode råd til, hvordan du rent faktisk kommer op af stolen i løbet af arbejdsdagen.

Sådan skifter du mellem at sidde og stå på arbejde
Det vigtigste er at variere arbejdspositionen og bevæge dig, allerhelst tre gange i løbet af en time. I stedet for at sidde ned for længe ad gangen, kan du skifte mellem at stå op og sidde ned. Husk altid en god kropsholdning, og stå med vægten ligeligt fordelt på begge ben.
  • Start med at køre dit bord op, og stå op i 15 minutter hver time om formiddagen før frokost.
  • Kør bordet op, når du går til frokost. Så er bordet klar, når du kommer tilbage fra frokosten.
  • Lige efter frokost står du op i 15 minutter, før du kører bordet ned og sidder ned i 45 minutter.
  • Kør bordet op hver time, så du står op og arbejder i 15 minutter pr. time resten af dagen
  • Kør altid bordet op, når du går hjem. Så er det klar til næste dag.
Vigtige forbehold, når du skifter mellem at stå og sidde: Hvis du er gravid, har åreknuder eller har et helbredsproblem, der forhindrer, at du kan holde ud at stå op 5-15 minutter ad gangen for hver time, skal du kontakte din læge og sikre dig, at det ikke kan forværre dit helbred.

Hvis du gerne vil stå op og arbejde, skal du gøre det til en vane og vænne kroppen til at arbejde stående. Det er ikke sikkert, at du har det godt med at stå op for længe til at starte med, så begynd med 5 minutter ad gangen.

Husk, at du skal skifte mellem at stå og sidde, og at du skal bevæge dig så meget som muligt indimellem. Det er heller ikke sundt at stå op en hel arbejdsdag - det ideelle er at variere arbejdsstillingerne og skifte mellem at sidde og stå.

Teknologien kan hjælpe dig til at komme op at stå i løbet af dagen
Med LINAK Desk Control™ software styrer du bordet via softwaren på din PC eller Mac og foretager justeringen på dit tastatur. Du kan sætte mål for din bevægelse gennem dagen (tid eller forbrændte kalorier), få rapporter over din faktiske arbejdsstilling, opsætte foretrukne indstillinger og se historik over dine bevægelser, tid og forbrændte kalorier. 

Med LINAK Desk Control har du din personlige coach med dig hele tiden. 

Hvis du vil vide mere om, hvordan skift mellem at sidde og stå gavner dit helbred, kan du besøge hjemmesiden Moving Desks.

Videoer

play-icon

Rejs dig op for din sundhed

play-icon

LINAK Desk Control - minder dig om at stå op!

play-icon

Regelmæssig motion er ikke nok

Filer

"Move" brochure

Et lille hæfte om, hvorfor det er en god ide at bruge et hæve-sænkebord.

Har du spørgsmål vedrørende elektrisk aktuatorteknologi?

- Vi kan ikke trylle. Men vi er eksperter i aktuatorteknologi. Inden for det emne må du spørge os om alt.