Kontakt os her
Case story

En drømmerejse bliver mulig med elektriske aktuatorer

Anders Lehmann er lam fra halsen og ned og sidder i kørestol, men det stopper ham overhovedet ikke i at udleve sine drømme. Han vil sejle over Atlanten og indgå i besætningen på lige fod med de andre. Det kræver visse tilpasninger af båden, bl.a. en specialdesignet kørestolskonsol. Den har Anders selv konstrueret, og han valgte at bruge aktuatorer fra LINAK® til justeringsmekanismerne.

Anders Lehmann med kørestolskonsol og båd

Juli 2023

Anders har altid interesseret sig for sejlads, og denne interesse var heldigvis mulig fortsat at udøve, selvom han i 1999 var ude for en ulykke, hvor han brækkede nakken. På vandet er der nemlig plads, og alting går lidt langsommere. Derfor er det muligt at styre en båd, også selvom man som Anders er lam fra halsen og ned.

 

Den første båd

Da Anders efter sin ulykke begyndte at undersøge tilbud til folk i kørestol i sejlsportsverdenen, var der desværre ikke mange muligheder. Derfor satte han sig for selv at skabe dem: ”Jeg er oprindelig uddannet produktionsingeniør, og har altid været glad for teknik. De digitale tegneprogrammer, jeg brugte før ulykken, kunne jeg stadig bruge, selvom det tog lidt længere tid. Derfor var der intet til hinder for, at jeg selv gik i gang med at udvikle en båd til handicapsejlads,” siger Anders.

Målet med Anders’ første båd var, at alle i en kørestol skulle kunne sejle den – uanset hvordan de så styrer deres kørestol. Derfor udviklede han en platform til kørestole, der brugte hjulenes bevægelser til at styre båden: ”Vi har haft mange kørestolsbrugere med på vandet, og det giver mig en enorm glæde at vise især børn med handicap, at de også kan styre båden, at de kan være med på lige fod med andre og ikke er begrænsede.”

Anders og hans hjælpere har sejlet i både Østersøen og de indre danske farvande med den første båd. Anders havde dog en drengedrøm om en større rejse – over Atlanten.

 

Kørestolskonsollen

For at kunne udleve sin drengedrøm måtte Anders købe og konstruere en ny båd til formålet: ”Hele projektet havde som forudsætning, at det skulle kunne lade sig gøre for mig rent helbredsmæssigt at sejle så langt. Når man er lam og sidder i kørestol, er der et grundlæggende problem med trykmærker og tryksår. Jeg kan ikke sidde statisk i mange timer ad gangen,” siger Anders. Derfor gik han i gang med konstruktionen af en speciel kørestolskonsol, der ville gøre det muligt for ham at korrigere sin kørestols sidde- og liggestilling under sejladsen.

”Jeg vidste, at jeg ville bruge aktuatorer fra LINAK til at justere konsollen. Jeg har tidligere haft tre kørestole med LINAK aktuatorer, og de har fungeret godt, så det var naturligt for mig at vælge LINAK,” siger Anders og fortsætter: ”Desuden ved jeg, at ejeren af LINAK, Bent Jensen, i virksomhedens spæde start udviklede en aktuator til at hjælpe en ven i kørestol – det sagde mig, at LINAK er en virksomhed, der hjælper og har de rette kompetencer.”

Anders havde ret, for da han rettede henvendelse til LINAK om sine aktuatorbehov, fik han alle produkterne sponsoreret. ”Jeg bruger fire LINAK aktuatorer på konsollen. En LA20 til at løfte sædet, en LA36 til at tilte sædet til siderne, en LA33 til at vippe sædet frem og tilbage og endnu en LA33 til at justere ryglænet. Bølgernes bevægelser er faktisk gode for mig, men det er også vigtigt, at jeg kan indstille konsollen, hvis vi for eksempel skal sejle i sidevind i mange timer i træk,” fortæller Anders.

Bagside af kørestolskonsol med aktuatorjustering
 
 

Turen over Atlanten

Anders og hans hold af seks besætningsmedlemmer tager den lange tur i etaper: ”Første stop er Gibraltar – en tur på ca. 2.000 sømil, hvor vi har planer om at udnytte, at vi er tæt på kysten til at holde nogle stop undervejs. Herefter tager vi hjem et par måneder og laver de sidste forberedelser. Dernæst går turen til Gran Canaria, hvor vi provianterer et par dage, inden vi tager det lange stræk på åbent hav i ca. tre uger over Atlanten,” siger Anders om planerne for drømmerejsen.

Vi ønsker Anders god vind på rejsen!

Har du et spørgsmål?

- Vores medarbejdere er klar til at hjælpe dig med tekniske oplysninger, projektstart og meget mere.

Kontakt os